معرفی وبلاگ
وَإِنَّمَا سُمِّيَتِ الشُّبْهَةُ شُبْهَةً لاَِنَّهَا تُشْبِهُ الْحَقَّ، فَأَمَّا أَوْلِيَاءُ اللهِ فَضِيَاؤُهُمْ فِيهَا الْيَقِينُ، وَدَلِيلُهُمْ سَمْتُ الْهُدَى ، وَأَمَّا أَعْدَاءُ اللهِ فَدُعَاؤُهُمْ الضَّلالُ، وَدَلِيلُهُمُ الْعَمْى... نهج الباغه خطبه 38 شُبهه را از اين جهت شُبهه ناميده اند كه شبيه و مانند حق است، پس روشني دوستان خدا در چيزهاي شُبهه ناك، ايمان و يقين است، و راهشان راه هدايت و رستگاري است و اما دشمنان خدا پس دعوت آنان به ضلالت و گمراهي است، و راهنماي آنان كوري آنان مي‎باشد.
صفحه ها
دسته
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 501994
تعداد نوشته ها : 502
تعداد نظرات : 163
Rss
طراح قالب
موسسه تبیان
حضرت آيت الله العظمي مكارم شيرازي در آغاز درس خارج فقه :
توصيه هاي نوروزي معظم له به مردم

به نقل از پايگاه اطلاع رساني حضرت آيت الله العظمي مكارم شيرازيدر تاريخ 90/12/24 :

توجهي كه مردم در لحظه تحويل سال به خداوند قادر متعال پيدا مي كنند و به مراكز مذهبي و مساجد مي روند و دست به دعا و نيايش برمي دارند از ديگر جنبه هاي مثبت عيد نوروز است، اينها همه مورد تاييد و سفارش دين مبين اسلام است

حضرت آيت الله العظمي مكارم شيرازي در آغاز درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم با اشاره به نزديك بودن عيد نوروز، فرمودند: برخي مي گويند نوروز عيد اسلامي است و در مقابل برخي ديگر مي گويند بدعت و خلاف شرع است، يك نظريه اعتدالي نيز وجود دارد كه مي گويد نوروز يك رسم ملي و داراي خوبي هاي فراوان و گاه مشكلاتي است.
ايشان با بيان اينكه ما از قرآن الهام مي گيريم و بايد به آموزه هاي آن عمل كنيم كه مي گويد سخنان خوب و كارهاي خوب را جدا كنيد و بپذيريد، اظهار داشتند: عاقل كسي است كه گل بچيند و آزار خار نبيند، آنهايي كه شروع به گل چيدن كنند و تمام دست شان زخمي شود كار عاقلانه انجام نداده اند.
 معظم له با تاكيد بر اينكه گل عيد را بايد چيد و از خارهاي آن پرهيز كرد، به نكات مثبت عيد نوروز اشاره كرده و فرمودند: خانه تكاني ظاهر و باطن و رعايت بهداشت يكي از آثار خوب عيد نوروز است، در كنار رعايت نظافت و بهداشت ظاهري، زودن رزائل اخلاقي و خانه تكاني درون از كينه ها و كدورت ها نيز بايد مورد توجه قرار گيرد و اسلام موافق اين مساله است.
 حضرت آيت الله العظمي مكارم شيرازي يادآورشدند: توجهي كه مردم در لحظه تحويل سال به خداوند قادر متعال پيدا مي كنند و به مراكز مذهبي و مساجد مي روند و دست به دعا و نيايش برمي دارند از ديگر جنبه هاي مثبت عيد نوروز است، اينها همه مورد تاييد و سفارش دين مبين اسلام است.
 ايشان شاد كردن دلها و دستگيري از مستمندان و ياري نيازمندان و خويشاوندان ضعيف و آبرومند را از ديگر آثار خوب عيد نوروز دانسته و با بيان اينكه شاد كردن مؤمنان عبادتي بزرگ است، افزودند: جوشش محبت و به جاي آوردن صله رحم و تبديل شدن كينه و قهرها به محبت و آشتي ها از ديگر آثار مثبت عيد نوروز به شمار مي آيد.
 حضرت آيت الله العظمي مكارم شيرازي با بيان اينكه اينها از مسلمات اسلام است و بايد به آن اهميت داد، تجديد قوا را از ديگر آثار مثبت عيد نوروز دانسته و تصريح كردند: ما در اسلام نسبت به انجام اين امور و تفريح كردن تاكيدات و توصيه هايي داريم چراكه تفريح به ساعات كار و عبادات بعداً كمك شاياني مي كند و نبايد نسبت به اين امور مثبت بي توجهي كرد و گفت جنبه منفي دارد.
ايشان با اشاره به آسيب هايي موجود در اين زمينه، اسراف، تبذير و تجمل گرايي را از اين دسته آسيب ها دانست و با تاكيد بر پرهيز مردم از اين گونه مسائل، تصريح كردند: شرع مقدس اسلام با اين امور موافق نيست، مردم بايد اين امور را رها كنند و بدانند كه زندگي هرچه ساده تر باشد صفا و صميميت در آن بيشتر است.
معظم له مسابقه در اسراف، چشم و هم چشمي ها و تجمل گرايي را زيان آور و بر خلاف دستورات دين مبين اسلام ارزيابي كرده و افزودند: آلودگي به انواع گناهان به نام عيد از ديگر مسائلي است كه بايد مراقب آن بود، عيدي كه مي تواند عامل نشاط شود را نبايد با برخي مسائل خلاف شرع و عقل تبديل به برخي برنامه هاي شوم و نامناسب كرد.
 حضرت آيت الله العظمي مكارم شيرازي روي آرودن به خرافات را اشتباه دانست و با بيان اينكه ما هرگز نبايد منطق بت پرستانه عرب جاهليت را داشته باشيم و اگر با اين ديد نگاه كنيم بسياري از مشكلات حل مي شود، از برخي كارها در شب چهارشنبه پايان سال كه باعث ايجاد ناراحتي هاي دردناكي براي مردم شد، انتقاد كردند.
 ايشان افزودند: بايد دانست كاري كه برخي ها ديشب انجام داده بودند و تصاوير آن نيز از تلويزيون پخش شد و متعاقب آن عده اي دچار خسارت و جراحت شدند، اينها ديه بسيار سنگين دارد و مسؤوليت آور است اميدواريم خداوند به همه ما درايت كامل دهد تا بتوانيم روش قرآني را در جدا سازي خوبي ها از بدي ها داشته باشيم.


دسته ها :
پنج شنبه 25 12 1390 13:49
X