معرفی وبلاگ
وَإِنَّمَا سُمِّيَتِ الشُّبْهَةُ شُبْهَةً لاَِنَّهَا تُشْبِهُ الْحَقَّ، فَأَمَّا أَوْلِيَاءُ اللهِ فَضِيَاؤُهُمْ فِيهَا الْيَقِينُ، وَدَلِيلُهُمْ سَمْتُ الْهُدَى ، وَأَمَّا أَعْدَاءُ اللهِ فَدُعَاؤُهُمْ الضَّلالُ، وَدَلِيلُهُمُ الْعَمْى... نهج الباغه خطبه 38 شُبهه را از اين جهت شُبهه ناميده اند كه شبيه و مانند حق است، پس روشني دوستان خدا در چيزهاي شُبهه ناك، ايمان و يقين است، و راهشان راه هدايت و رستگاري است و اما دشمنان خدا پس دعوت آنان به ضلالت و گمراهي است، و راهنماي آنان كوري آنان مي‎باشد.
صفحه ها
دسته
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 500941
تعداد نوشته ها : 502
تعداد نظرات : 163
Rss
طراح قالب
موسسه تبیان

بسم الله الرحمن الرحیم

 الحمد و الثناء لله رب العالمین و الصلوة و السلام علی المبعوث رحمة للعالمین و علی آله الهداة الطیبین الطاهرین.

در این نوشتار 14 وجه شبه بین "لیله القدر " و "صدیقه کبری سلام الله علیها " از قرآن و سنت ارائه می کنیم. از خوانندگان التماس دعا داریم.

1-شب قدر ظرف زمانی قرآن کریم است .

اولا : شهر رمضان ألذی أنزل فیه القرآن(سوره بقره -آیه85)

پس نزول دفعی قرآن در ماه رمضان بوده است.

ثانیا : إنا أنزلناه فی لیلة القدر(سوره قدر-آیه 1) ضمیر متصل مفعولی (ه)به قرآن بر می گردد.

پس شب نزول دفعی قرآن ، شب قدر است.

هذا شهر عظمته و کرمته و شرفته و فضلته على الشهور و هو الشهر الذی فرضت صیامه علی و هو شهر رمضان الذی أنزلت فیه القرآن‏ هدى للناس و بینات من الهدى و الفرقان‏ و جعلت‏ فیه‏ لیلة القدر.

(إقبال الأعمال-ج 1 ص 24- دعاء زائد عقیب کل فریضة من شهر رمضان)

و صدیقه کبری فاطمه زهرا – سلام الله علیها- ظرف مکانی قرآن است چرا که آن حضرت مُحدَّثه و هم سخن با ملائکه بود.

و اثبات این فضیلت از قرآن است ، در سوره هود(آیات 71 تا 73) آمده : و امرأته قائمة فضحکت فبشرناها بإسحاق و من وراء إسحاق‏ یعقوب‏.

ملائکه بشارت به دنیا آمدن اسحاق و بعد از او یعقوب – علیهما السلام- را به ساره همسر ابراهیم –علیه السلام- دادند.

 قالت یا ویلتى أ ألد و أنا عجوز و هذا بعلی شیخا إن هذا لشی‏ء عجیب‏

ساره در جواب بشارت ملائکه که به او مژده فرزند دار شدن در سن پیری و نازائی را دادند ، اظهار تعجب کرد .

ملائکه در جواب او  گفتند :  این رحمت خدا و برکاتش بر شما خانواده است چرا که او ستوده و والا است.

قالوا أتعجبین من أمر الله؟ رحمت الله و برکاته- علیکم‏ أهل‏ البیت إنه حمید مجید.

طبق نص صریح قرآن ، ساره که نه معصوم بود و نه ذره ای از مقام و منزلت سیده نساء العالمین را داشت ، هم ملائکه را مشاهده کرد و هم با آنها گفت و گو کرد و هم از آنها جواب شنید ، بنابر این تعجبی ندارد اگر سیده نساء العالمین که به فرموده فرزندش امام عسکری –علیه السلام- مقام حجه الحجج را دارد :

خبر مرفوع عسکری سلام الله علیه : نحن حجج الله على خلقه، و جدتنا فاطمة حجة الله علینا

(عوالم العلوم-ج 11 ص 1030- ب  4 ح 5)

 به طریق أولی مُحدَّثه باشد و ملائکه خصوصا جبرئیل بعد از رحلت پیغمبر –صلی الله علیه و آله- برای تسلیت خاطر آن حضرت نازل می شد .

صحیحه ابوعبیده حذّاء از امام صادق صلوات الله علیه:

 

إن فاطمة مکثت‏ بعد رسول الله ص خمسة و سبعین یوما و کان دخلها حزن شدید على أبیها و کان جبرئیل ع یأتیها فیحسن عزاءها على أبیها و یطیب نفسها و یخبرها عن أبیها و مکانه و یخبرها بما یکون بعدها فی ذریتها و کان علی یکتب ذلک فهذا مصحف فاطمة

(الکافی -ج‏1 ص241-ک  الحجة-ب فیه ذکر الصحیفة و الجفر و الجامعة و مصحف فاطمة-ح5)

 

2-در شب  قدرهر امرى بر اساس حکمت الهى تدبیر و جدا مى‏گردد :

فیها یفرق کل أمر حکیم‏(سوره دخان ، آیه 4)

همچنین فاطمه زهرا - سلام الله علیها -  معیار بین حق و باطل است و طبق معتقدات حقه امامیه ، بلکه طبق مرویات متواتر نزد همه طوایف اسلام ، رضای او ، رضای خدای متعال و غضب او ، غضب خداوند را در پی دارد.

و أما فاطمة صلوات الله علیها فاعتقادنا فیها ... أن الله یغضب لغضبها، و یرضى لرضاها

(الإعتقادات- ص 105- ب 38)

و آن حضرت از اهل بیتی است که سید الشهداء - سلام الله علیه - ، رضای الهی را در گرو رضایتشان دانسته است.

رضا الله‏ رضانا اهل البیت‏

(اللهوف-ص 38-خروج الحسین من مکة إلی العرق)

3-شب قدر معراج انبیاء برای کسب علوم و فیوضات الهی است.

همچنین فاطمه زهرا – سلام الله علیها – وسیله ، و معرفت حضرتش معراج انبیا است.

موثقه عبدالأعلی بن أعین از امام صادق صلوات الله علیه : ما نبئ نبی قط إلا بمعرفة حقنا و بفضلنا عمن سوانا.

(بصائر الدرجات- ص 74-ح 1 – ب 9- ج2)

بلکه اقرار به فضیلت و داشتن محبت قلبی اش شرط اکمال نبوت پیامبران بوده است.

ما تکاملت النبوة لنبی، حتى أقر بفضلها و محبتها.

(عوالم العلوم-ج 11 ص161-ب 8 ح 2)

چگونه اینطور نباشد در حالیکه حضرتش طاعتش بر همه مخلوقات اعم  از جن و انس و ملائک فرض است.

خبر ابوبصیر از امام باقر علیه السلام  : و لقد کانت (صلوات الله علیها) طاعتها مفروضة على جمیع من خلق الله من الجن، و الإنس، و الطیر، و البهائم‏، و الأنبیاء، و الملائکة.

(دلائل الإمامه-ص 106- خبر مصحفها)

4-شب قدر بهتر از هزار ماه است ،

لیلة القدر خیر من ألف شهر(سوره قدر، آیه 3)

و علتش این است که اعمال صالح اعم از نماز و روزه و سایرعبادات ثوابشان بهتر از عبادات هزار ماهی است که لیلة القدر در آن وجود ندارد.

 

صحیحه حمران بن أعین از امام باقر – سلام الله علیه - :  العمل الصالح فیها[أی : لیلةالقدر] من الصلاة و الزکاة و أنواع الخیر خیر من العمل فی ألف شهر لیس فیها لیلة القدر.

(وسائل الشیعه- ج 10 ص351 –ب 31 من أبواب أحکام شهر رمضان- ح3)

 همچنین تسبیح فاطمه زهرا سلام الله علیها ثواب نماز را هزار برابر می کند.

صحیحه ابوخالد قماط از امام صادق سلام الله علیه :

تسبیح فاطمة ع فی کل یوم فی دبر کل صلاة أحب إلی من صلاة ألف رکعة فی کل یوم.

(وسائل الشیعه-ج 6 ص 444- ب 9 من أبواب التعقیب و ما یناسبه –ح2)

شب قدر، شب "ذکر کثیر" است و تسبیح صدیقه کبری – سلام الله علیها- از مصادیق ذکر کثیر است.

صحیحه زرارة أعین از امام صادق – سلام الله علیه - : تسبیح فاطمة الزهراء ع- من‏ الذکر الکثیر الذی قال الله عز و جل‏ اذکروا الله ذکرا کثیرا

(وسائل الشیعه-ج 6 ص 441- ب 8 من أبواب التعقیب و ما یناسبه – ح1)

 

5-شب قدر ، شبی مبارک است

حم و الکتاب المبین إنا أنزلناه فی لیلة مبارکة (سوره دخان ، آیات 1 تا 3)

و یکی از اسماء صدیقه کبری – سلام الله علیها- " مبارکه" است.

خبر یونس بن ظبیان از امام صادق – سلام الله علیه - : لفاطمة تسعة أسماء عند الله عز وجل : [منها] : المبارکة

(الأمالی للصدوق- ص 688- م86 –ح18)

و برکت به معنای رشد و نمو و فزونی و خیر همیشگی است و حضرتش کوثر دنیا و آخرت است .

إنا أعطیناک الکوثر(سوره کوثر- آیه 1)

و کوثر خیر و برکت فراوان است و وجودش منبع صاف و زلالی است برای هر که خواهان برکت باشد و ذریه مبارک پیامبر- صلی الله علیه و آله – از نسل مطهر آن بانو است.

خبر موقوف عبدالله بن سلیمان از انجیل : إنما نسله من‏ مبارکة لها بیت فی الجنة لا صخب فیه و لا نصب‏

(الأمالی للصدوق-ص 364-م46 ح8)

 

6-از ویژگی های شب قدر ،ارجمندی و علو شأن آن نسبت به سایر شب هاست ، همچنین است مقام صدیقه زهرا – سلام الله علیها – که نقطه وصل رسالت و وصایت است و اگر وجود مقدسش نبود ، نه نبی آفریده می شد و نه وصی.

 خبر قوی جابر بن عبدالله انصاری از رسول الله صلی الله علیه و آله : یا أحمد ، لو لاک‏ لما خلقت الأفلاک‏، و لو لا علی‏ لما خلقتک؛ و لو لا فاطمة لما خلقتکما

(عوالم العلوم – ج1 ص 44- ب 4 ح1)

 

7-عبادات مؤمنان در شب قدر به جهت گرامی داشت آن شب ، ثوابشان با فضل و لطف الهی مضاعف می شود .

صحیحه حُمران بن أعین از- امام باقر علیه السلام -  : و لو لا ما یضاعف الله تبارک و تعالى للمؤمنین ما بلغوا و لکن الله یضاعف‏ لهم‏ الحسنات‏.

(وسائل الشیعه- ج 10 ص 351- ب 31 من أبواب أحکام شهر رمضان- ح3)

 همچنین داشتن محبت و ولایت  صدیقه کبری موجب مضاعف شدن ثواب اعمال می شود بلکه در روایات اهل بیت آمده : آن حضرت خودش موجبات رهائی محبین صاحب ولایت اما گناهکار را فراهم می کند.

در صحیحه محمد بن مسلم ثقفی از امام باقر –سلام الله علیه -  آمده :

 لفاطمة وقفة على‏ باب‏ جهنم‏ فإذا کان یوم القیامة کتب بین عینی کل رجل مؤمن أو کافر فیؤمر بمحب قد کثرت ذنوبه إلى النار فتقرأ فاطمة بین عینیه محبا فتقول إلهی و سیدی سمیتنی فاطمة و فطمت بی من تولانی و تولى ذریتی من النار و وعدک الحق و أنت‏ لا تخلف المیعاد فیقول الله عز و جل صدقت یا فاطمة إنی سمیتک فاطمة و فطمت بک من أحبک و تولاک و أحب ذریتک و تولاهم من النار و وعدی الحق و أنا لا أخلف المیعاد و إنما أمرت بعبدی هذا إلى النار لتشفعی فیه فأشفعک و لیتبین لملائکتی و أنبیائی و رسلی و أهل الموقف موقفک منی و مکانتک عندی فمن قرأت بین عینیه مؤمنا فخذی بیده و أدخلیه الجنة. (علل الشرائع – ج 1 ص 179- ب 142- ح 6)

چرا که محب حضرتش اگر چه به واسطه گناهش ، یکی از قدم هایش بلغزد ،اما دیگری به واسطه محبتش به آن بزرگوار ، ثابت خواهد بود

خبر جابر بن عبدالله انصاری از رسول الله صلی الله علیه و آله :

فإنه إن تزل له قدم بکثرة ذنوبه ثبتت‏ له‏ أخرى بمحبتهم.

(بشارة المصطفی-ص 75- مجئ جابر الأنصاری لزیارة الحسین)

 

8-قرآن نور است و در شب قدر که شب نور است نازل شده و فاطمه زهرا سلام الله علیها مشکات نور الهی است.

صحیحه علی بن جعفر از امام موسی کاظم- علیه السلام- : فی قول الله تعالى- الله نور السماوات و الأرض‏ مثل‏ نوره‏ کمشکاة، [المشکاة]فاطمة.

(الکافی-ج 1 ص195-ب أن الائمة هم نور الله –ح 5)

حضرتش ، نور چشم حضرت رسالت پناه - صلی الله علیه و آله- است.

خبر قوی عبدالله بن عباس از رسول الله – صلی الله علیه و آله - : هی‏ [أی : فاطمة]نور عینی‏

(الأمالی للصدوق –ص 112- م 24 ح2)

 

9-شب قدر ، شب سعادتمندی است ، و صدیقه کبری که سیده اهل بیت عصمت و طهارت – علیهم السلام- است ، اطاعتش موجبش سعادت است.

شقی‏ من‏ خالفکم‏ و سعد من أطاعکم‏

(الإحتجاج-ج 2 ص 494)

 

10-شب قدر، شبی مقدس است و به تبع آن ، روزها و شبهای قبل و بعد از آن ، به واسطه کرامت و تعظیم مقام آن شب ، مقدس هستند. همچنین فاطمه زهرا – سلام الله علیها- ذریه اش(شامل حسنین و أم کلثوم و زینب سلام الله علیهم اجمعین) ، آتش جهنم بر آنها حرام است.

صحیحه حماد بن عثمان از امام صادق صلوات الله علیه : قلت لأبی عبدالله ما معنى قول رسول الله ص إن فاطمة أحصنت فرجها فحرم الله ذریتها على النار فقال المعتقون من النار هم ولد بطنها الحسن و الحسین و زینب و أم کلثوم.

(معانی الأخبار-ص 107 - ب معنى ما روی أن فاطمة أحصنت فرجها فحرم الله ذریتها على النار- ح3)

همچنین یکی از عقاید حقه امامیه ، وجوب محبت سادات خصوصا ذریه صدیقه طاهره– سلام الله علیها- است چرا که این کار، اجر رسالت پیامبر - صلی الله علیه و آله - است.

اعتقادنا فی العلویة أنهم‏ آل رسول الله، و أن مودتهم واجبة، لأنها أجر النبوة قال عز و جل: قل لا أسئلکم علیه أجرا إلا المودة فی القربى‏

(الإعتقادات-ص 111- ب 41)

 

11-شب قدر شب رهایی از دوزخ و عذاب آتش جهنم است.

سبحانک یا لا إله إلا أنت الغوث الغوث [صل على محمد و آله] و خلصنا من‏ النار یا رب‏.

(البلد الأمین-ص 402- دعاء الجوشن الکبیر)

همچنین صدیقه کبری - سلام الله علیها - منجی شیعیانش از عذاب جهنم است.

موثقه سدیر صیرفی از امام صادق سلام الله علیه : سمیت فی الأرض فاطمة لأنها فطمت‏ شیعتها من النار و فطم أعداؤها عن حبها

(معانی الأخبار- ص 396- ب نوادر المعانی -ح53)

سبحان من فطم بفاطمة من أحبها من النار

(مصباح المتهجد-ج 2 ص 575- ف  ترتیب نوافل شهر رمضان)

 

12-شب قدر ، سرّی از اسرار الهی است همچنین فاطمه زهرا - سلام الله علیها- سری درونش مستودع است . نور نبوت و امامت در وجود نورانی حضرتش می درخشد و این از معانی "السر المستودع فیها" است چرا که ایشان حامل اسرار نبوت و امامت است همانطوریکه حامل اسرار عالم تکوین است و اسرار ائمه اطهار علیهم السلام و علومشان و اسرار خلقت و فلسفه وجود و اگر این معلول مقدس نبود  خداوند نبی و وصی را نمی آفرید .

خبر قوی جابر بن عبدالله انصاری از رسول الله صلی الله علیه و آله : یا أحمد ، لو لاک‏ لما خلقت الأفلاک‏، و لو لا علی‏ لما خلقتک؛ و لو لا فاطمة لما خلقتکما

(عوالم العلوم – ج1 ص 44- ب 4 ح1)

 

13-شب قدر سید شب هاست همچنین صدیقه کبری سرور زنان عالم از اولین و آخرین است.

صحیحه مُفضّل بن عمراز امام صادق – سلام الله علیه - : فاطمة سیدة نساء العالمین من الأولین و الآخرین.

 

(معانی الأخبار – ص107- ب معنى ما روی فی فاطمة ع أنها سیدة نساء العالمین‏-ح1)

 

14-ارزش شب قدر مجهول مانده و همچنین و منزلت صدیقه کبری – سلام الله علیها – چرا که اگر غیر از این بود آن همه ظلم و جفا از سوی امت به آن بانو روا نمی رفت.

صحیحه مُفضّل بن عمر جُعفی از امام صادق از جدشان امیرالمؤمنین سلام الله الله علیهما : ستنبئک ابنتک بتظافر أمتک‏ على هضمها

(دلائل الإمامه-ص 138-ح 46/46)

علت تسمیه حضرتش به فاطمه این است که خلائق از درک و معرفت مقام و منزلتش باز داشته شده اند.

مرسله محمد بن قاسم بن عُبَید از امام صادق – سلام الله علیه - إنما سمیت فاطمة لأن الخلق فطموا عن معرفتها

(تفسیرات فرات-ص 581- سورة القدر – ح747)

و همچنین فاطمه زهرا- سلام الله علیها - قبرش تا ظهور فرزندش حجة بن الحسن –عجل الله فرجه- ناشناخته باقی خواهد ماند.

و حقیقت لیلة القدر چیزی جز معرفت صدیقه طاهره- سلام الله علیها- نیست.

مرسله محمد بن القاسم بن عبید از امام صادق – سلام الله علیه- ‏ : اللیلة : فاطمة ....  فمن عرف فاطمة حق معرفتها فقد أدرک لیلة القدر.

 (تفسیر فرات - ص581- سوره القدر-ح 747)

معرفت صدیقه کبری آنگونه که شایسته و بایسته است ، موجب درک شب قدر می شود.

چرا که ، آن حضرت صدیقه کبری است و بر نسل های پیشین بر محور معرفتش شکل گرفتند.

خبر اسحاق بن عمار و ابو بصیر از امام صادق علیه السلام : هی الصدیقة الکبرى، و على معرفتها دارت‏ القرون‏ الأولی

 (الأمالی للطوسی-ص 668- م 36  ح6)

صلی الله علیکم یا أهل بیت النبوة و معدن‏ الرسالة و مهبط الوحی و مختلف الملائکة جمع‏ الله‏ بینی‏ و بینکم فی مستقر من رحمته إنه ولی ذلک و القادر علیه‏ ، فمعکم معکم ، لا مع عدوکم

و ها أنا عبدکم بفنائکم أقرع باب احسانکم فلا تردونی خائبا.

رمضان 1435

منابع :

1- الإحتجاج علی أهل اللجاج-أبو منصور أحمد بن علی بن ابی طالب الطبرسی(588ق)- الطبعة الأولی-1403 ق- منشورات المرتضی-مشهد المقدسة

2- الأسرار الفاطمیه- محمد فاضل المسعودی- الطبعة الثانیة- 1420ق -مؤسسة الزائر فی الروضة المقدسة لفاطمة المعصومة علیها -السلام للطباعة والنشر- قم

3- الإعتقادت فی دین الإمامیه- أبوجعفر محمد بن علی بن الحسین بن بابویه(381 ق)- الطبعة الثانیة-1993 م- دار المفید للطباعة والنشر والتوزیع - بیروت – لبنان

4- إقبال الأعمال -السید علی بن موسی بن جعفربن طاووس(664 ق)- الطبعة الثانیه-1409ق – دارالکتب الإسلامیه - طهران

5- الأمالی-أبوجعفر محمد بن علی بن الحسین بن بابویه(381 ق) الطبعةالأولى- 1417ق- مرکز الطباعة والنشر فی مؤسسة البعثة- قم

6- الأمالی-أبوجعفر محمد بن الحسن الطوسی(460 ق) الطبعةالأولى- 1414ق- دار الثقافه- قم

7- بصائر الدرجات فی فضائل آل محمّد صلّى الله علیهم‏ -أبوجعفر محمد بن الحسن بن فروخ الصفار القمی(290 ق)- مکتبة آیة الله المرعشی النجفی‏ -الطبعة الأولی- قم 1404 ق

8- تفسیر فرات الکوفی-أبوالقاسم فرات بن إبراهیم الکوفی(307 ق)- الطبعة الأولی-1410 ق- مؤسسة الطبع و النشر فی وزارة الإرشاد الإسلامی‏-طهران

9- تفصیل وسائل الشیعه إلی تحصیل مسائل الشریعه-محمد بن الحسن الحر العاملی(1104 ق)- الطبعة الثانیة-1414ق - مؤسسة آل البیت علیهم السلام لإحیاء التراث بقم المشرفة

10- دلائل الإمامه-أبوجعفر محمد بن جریر بن رستم(القرن الخامس)- الطبعة الأولى- 1413 ق - مرکز الطباعة والنشر فی مؤسسة البعثة -قم

11- علل الشرائع- أبوجفر محمد بن علی بن الحسین بن بابویه(381 ق) -1966 م- منشورات المکتبة الحیدریة ومطبعتها - النجف الأشرف

12- عوالم العلوم و المعارف والأحوال من الآیات و الأخبار و الأقوال‏- عبدالله بن نور البحرانی(القرن ال12 )- الطبعة الأولی-1413ق- مؤسسة الإمام المهدى عجّل الله تعالى فرجه الشریف‏ - قم

13- الکافی-أبوجعفر محمد بن یقوب الکلینی(328 ق)- الطبعة الخامسة-1363 ش- دار الکتب الإسلامیة - طهران

14- اللهوف علی قتلی الطفوف-السید علی بن موسی بن جعفربن طاووس(664 ق)- الطبعة الأولى-1417ق - أنوار الهدى - قم - ایران

 

15- مصباح المتهجد وسلاح المتعبد-أبوجعفر محمد بن الحسن الطوسی(460ق)- الطبعةالأولى- 1411ق- مؤسسة فقه الشیعه- بیروت

16- معانی الأخبار-أبوجفر محمد بن علی بن الحسین بن بابویه(381 ق) الطبعةالأولى- 1403ق- مؤسسة النشر الإسلامی التابعة لجماعة المدرسین بقم المشرفة

 

 

دوشنبه 30 4 1393 18:9

از بیانات مرجع عالی قدر حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی(دام ظله)

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد لله رب العالمین وصلی الله علی سیدنا محمد وآله الطاهرین سیما بقیة الله فی الأرضین واللعن علی أعدائهم إلی یوم الدین

امام ششم ، بیانی دارد که فقه این حدیث بسیار عمیق است. خلاصه ی بیان این است : اهل ایمان به منزله ی اعضاء یک بدن هستند .

تعبیر بهت انگیز است . روحی که در این بدن ساری و جاری است و همه ی این اعضاء را مرتبط می کند ، ایمان است و عقیده ی به امامت ائمه ی اثتی عشر . بعد بیان این است: اگر یکی از این اعضا صدمه ای ببیند ، تمام اجزای آن بدن در اثر آن بلیه همه مضطرب اند .

اگر این حدیث را بفهمیم ، درک کنیم الآن مصائبی را که بر شیعه در عراق وارد می شود ؛ این مصائب، راحت و آسایش را به کلی از بقیه افراد اهل ایمان و تشیع سلب می کند . اگر روح ایمان باشد ، گفتنی نیست که بر آنها که تحت سیطره معاندین اند چه می گذرد ، باید دید بر قلب مقدس ولی عصر چه می گذرد . شیعتنا خلقوا مِنْ فَاضِلِ طِینَتِنَا و عجنوا بماء ولایتنا یحزنون لحزننا و یفرحون لفرحنا. این رابطه طرفینی است . همان طوری که شیعه محزون است برای حزن آنها ، آنها هم محزون اند برای حزن اینها. آن هم چه مردمی ! شیعه ی عراق حجت اند. گاهی من فکر می کنم ما در مقابل اینها روز قیامت چه جواب بدهیم ؟

اگر کسی فکر کند: عمری ما سر سفره ی امام زمان نشسته ایم ، هر بهره ای بردیم ولی آن بدوی در عراق ، نه از این سفره بهره ای برده ولی برای اربعین و عاشورا با زن و فرزند همه ی بلاها را به جان می خرد که خودش را به قبر سید الشهدا برساند . این حجت است بر من؛ و واقعاً شرمنده ایم ، هر وقت فکر کنید چه جور بلاء را ، خطر را ، برای خودش ، زن و فرزندش می بیند ولی دست از این دامن بر نمی دارد . اگر اینها بودند آن وقتی که آن ناله ی غربت بلند شد: هل من ناصر ینصرنى،‏ چگونه جواب می دادند . خوشا به حالشان ! زهی سعادت ! چه شرفی بالاتر از این . اینها در این روزگار مبتلا به این بلایای اند .

راحتی برای کسی نمی ماند که رگی داشته باشد ، غیرت دینی ، مذهبی ، مگر عضو این بدن نباشد . این مصیبت غیر قابل وصف است ، آنچه الآن در عراق می گذرد ، فوق بیان ماست و ما چاره ای نداریم الا دعا و تضرع به درگاه خدا؛ أَمَّنْ یُجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ یَکْشِفُ السُّوء. همه تان در این سفر ، در مواقع، دعا کنید برای آن گرفتاران که مخ تشیع هستند ، آنها از امتحان در آمده اند ولی ما امتحانی پس ندادیم .

این بهت انگیز است . اهل عراق حجت اند بر من ! کاری به شما ندارم . ما چه کردیم برای این مذهب ، چه خطری به جان خریدیم ، اما آن اهل بصره از مناطق مختلف عراق ، از حله ، از بصره ، از هر نقطه ای در اربعین عاشورا زن و فرزند را برمی دارد ، یقین دارد که در این سفر چه بلاهایی در کمین است ولی مبادا قبر حسین بن علی غریب باشد . زهی سعادت ! اگر اینها بودند آن وقتی که فرمود : - چه بیانی ! چه کلمه ای ! نگاه کرد به آن جمع قلیل ، بعد فرمود :- هرکس ... مَنْ کَانَ فِینَا بَاذِلًا مُهْجَتَهُ ، مُوَطِّناً عَلَى لِقَاء الله نَفْسَهُ فَلْیَرْحَلْ معنا.

خلاصه ی کلام : من به نوبه ی خودم آرزومندم که پای آن بدوی را ببوسم که آنجور با زن و فرزندش بلاها را به جان می خرد و دست از دامن اهل بیت بر نمی دارد .

این حجت است هم بر من ، هم بر شما . عمری سر این سفره نشستیم ، همه جور استفاده کردیم ، آیا حاضریم بلا به جان بخریم در این راه ؟

این ماه آنچه در توان داریم به کار ببندید ، فراموش نکنید همیشه در نظر شما باشد فداکاری آنها، بعد از فرصت استفاده کنید . مبادا وقتی ضایع بشود . اغتنموا الفرص فانها تمر مرّ السحاب؛ چه فرصتی؟! ماه رمضان ، شهر الله، ماهی که در آن ماه أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآن‏ هُدىً لِلنَّاسِ، وَ بَیِّناتٍ مِنَ الْهُدى‏ وَ الْفُرْقان.‏ شب قدر در این ماه است ، اعمال عرضه می شود بر کی ؟ بر قطب عالم امکان .

کاری کنید که در دفتر شما ثبت باشد که یک عبد آبقی را به مولا برگرداندید ، یک ضالی را هدایت کردید . خدا به موسی بن عمران فرمود: اگر یکی از این دو کار را بکنی ، برای تو بالاتر است از این که صد سال همه ی ایام را روزه بگیری ، همه شب ها را تا به صبح به عبادت قیام کنی . کلیم الله متحیر ماند ، گفت بارالها! آن دو عمل چیست ؟ جواب آمد : یکی بنده ای که از مولا گریخته ، به مولا برگردانی ، از تفسیر این جمله سؤال کرد ، خطاب آمد : آن گنهکاری است که از من برگشته است ، او را توبه بدهی، به درگاه من برگردانی ، پرسید دوم چیست ؟ خطاب آمد : ضالی را هدایت کنی ، تفسیر این کلمه را پرسید ، خطاب آمد : کسی که امام زمانش را نشناخته او را به ولی عصرش هدایت کن ؛ کار شما باید در این سفر این دو عمل باشد: یکی آن عبد آبق را به مولا برگردانید ، یکی آن بیگانه از امام عصر را به صاحب الزمان آشنا کنید .زهی سعادت اگر موفق بشوید به این دو کار .

سعی کنید در آن محل به منبر اکتفا نکنید ، در هر مجلسی ، در هر محفلی ، سه کار باید تمام وقت شما را بگیرد : یکی تحکیم عقائد ؛ دوم تهذیب اخلاق ؛ سوم تعلیم احکام؛

سعی کنید افراد مستعد را شناسایی کنید ؛ آنها را به احکام آشنا کنید ، که بعد از شما این رشته باقی بماند ، هر کس یک مسئله یاد بگیرد ، اجرش در نامه ی عمل تو نوشته می شود ، آن هم چه اجری ؟! اینها از دست ما رفت ، عمر تمام شد ، کاری نکردیم .

امام در تفسیر این آیه بیانش این است : مَنْ أَحْیاها فَکَأَنَّما أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعا ، این نص قرآن است : هر کس یک انسان را احیاء کند، اجرش احیای تمام بشر است از اول خلقت آدم تا انقراض عالم. فَکَأَنَّما أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعاً، فرمود: تَأْوِیلُهَا الْأَعْظَم‏ أَخْرَجَها مِنْ ضَلَالٍ إِلَى هُدًى.‏ هر دو نکره است ، نه معرفه ؛ یک وقت بیان این است أَخْرَجَه مِنْ الضَلَال إِلَى الهُدى، یک وقت بیان این است: أَخْرَجَها مِنْ ضَلَال إِلَى هُدًی. از یک گمراهی در بیاوری به یک هدایت برسانی ، یک مسئله به جاهل در دین یاد بدهید ، از یک گناه توبه اش بدهید ، اجر تو در این ماه احیای تمام بشر است به نص کتاب و سنت معتبره . این نتیجه ی این سفر است ، غنیمت بشمارید ، این مقام را از دست ندهید .

مطلب دیگر این است که در این سفر تمام همّ تان مصروف بشود در احیاء امر آل محمد . امام ششم تعبیرش این است: رحم الله من أحیا امرنا . این روایات را بفهمید ، اولاً دعای او - انما یعرف الامام بالعلم و اجابة الدعوة- دعا ، دعای یک همچو کسی است، آن هم ، چه دعایی !. رَحِمَ‏ اللَّهُ‏، به صیغه مضارع نیست، به صیغه ماضی است. نسبت ترقبیه نیست، نسبت تحققیه است. فقه احادیث مهم است، درایت روایت اصل است. رَحِمَ‏ اللَّهُ، مفروغ عنه است، تمام است، آن هم چه رحمتی؟ وَ رَحْمَتُ‏ رَبِّکَ‏ خَیْرٌ مِمَّا یَجْمَعُونَ. این هم کار اساسی این سفر است.

آن احیاء امر به چه چیزی محقق است؟ هر کس در هر محلی هست، ماه مبارک رمضان تمام شود و آن مردم را به چهارده معصوم عارف کند . احوال آنها را برای آن امت بیان کنید، مطالعه کنید. از هر محلی که بیرون آمدید باید آن مردم پیغمبر شناس باشند، علی شناس باشند تا برسد به امام زمان؛ آن وقت می شوید مصداق این دعا: رَحِمَ‏ اللَّهُ‏ مَنْ‏ أَحْیَا أَمْرَنَا.

این سفر فوق العاده مهم است. خوشا به حال آن کسانی که بفهمند و مغتنم بشمارند. از هر فرصتی بهره ببرید؛ در مدارس، دبستان ها، دبیرستان ها احیا کنید امر آل محمد را.

خودتان عمل کنید به این توصیه و آنجا هم به همه مردم این وصیت را برسانید: آن ، این است که -هم خودتان هیچ روزی ترک نکنید - از اول قرآن به قدری که می توانید بخوانید و به خود امام زمان هدیه کنید. این حدیث صحیح مسکی است که هر لحظه ای بوی خوشش ، مشام عقل را معطر می کند. حدیث در کمال صحت است، مشتمل بر اصحاب اجماع. نتیجه حدیث این است: کسی که قرآن را بخواند و به امام زمان هدیه کند کان معه. این معیّت عقل را مبهوت می کند، کسی که با او باشد با چه کسی است؟ الْمُنْتَهَى إِلَیْهِ‏ مَوَارِیثُ‏ الْأَنْبِیَاءِ، وَ لَدَیْهِ مَوْجُود آثَارُ الْأَصْفِیَاءِ، معیّت با او معیّت با تمام انبیا و مرسلین است، معیّت با تمام ائمه معصومین است.

ما کجا امام زمان را شناختیم. شیخ طوسی، شیخ الطائفه اعلی الله مقامه در [کتاب] غیبتش بیانش این است که در زمان ما آن قدر از خوارق عادات از او سر زده که قابل شماره نیست. این بیان شیخ است. هزار سال بعد از شیخ چه کرده؟ گفتنی نیست مقام او. درکش فوق تصور است.

حسین بن روح کسی است که حاجب آن درگاه است، ابوالقاسم حسین بن روح نوبختی. اگر نوکر مقامش این باشد، آیا آن آقایی که به انتساب به او، این مرد به این مقام رفیع رسیده، چه کسی است؟! یک زنی آمد و خواست اختبار کند حسین بن روح را، گفت من حقه ای را آوردم، آیا تو خبر داری از آن حقه ای که من آورده ام؟ فرمود: برو آن حقه را در دجله بینداز و بعد برگرد. این مسی است که آن اکسیر اعظم به او خورده، کیمیایی شده و به این مقام رسیده. زن رفت و حقه را انداخت در دجله، و بعد آمد به محضر ابوالقاسم حسین بن روح. گفت: حقه را انداختم در دجله. کنیز را صدا زد و فرمود: حقه را بیاور. وقتی آورد پرسید: این همان است که در دجله انداختی؟ گفت: بله، گفت: من خبر بدهم که در این حقه چه چیزی است یا تو خبر می دهی؟ گفت تو خبر بده. آنچه بود گفت . بعد هم سر حقه باز شد و روشن شد چه احاطه ای است.

این مقام نوکر اوست. کجا ما امام زمان را شناختیم، سعی کنید او را به مردم معرفی کنید. در هر مجلسی که شروع می شود زیارت سلام علی آل یاسین را بخوانید. مجلس را به دعای به امام زمان ختم کنید، مردم را، با سوادها را، دعوت کنید، قرآن بخوانند و به او هدیه کنند، بیسوادها سوره توحید را بخوانند و به او هدیه کنند. اگر هر روز تحفه ای کسی در خانه تو آورد آیا شب عید نوروز با او چه می کنی؟ اگر من و تو هر روز عزیز ترین تحفه را که قرآن است به او هدیه کنیم، در شب قدر که صحیفه تقدیر ما به امضای او می رسد، با ما چه خواهد کرد؟ این ها را حالی کنید به مردم که شبانه روز به یاد او باشند. دعای عهد را هر روز صبح ترک نکنند و شما هم ترک نکنید، مگر عنایتی کند، نظری کند.

علی بن بابویه به ابوالقاسم بن حسین بن روح نوشت که من امسال عازم مکه هستم. جواب آورد: امسال به حج نرو. باز نامه نوشت به حسین بن روح که من نذر کردم که امسال را به مکه بروم. جواب آمد اگر لابدی که به مکه بروی در غافله آخر برو. علی بن بابویه- پدر شیخ صدوق- صبر کرد، همه غوافل رفتند، در غافله آخر نام نوشت و با آنها رفت، تمام غافله ها به وسیله غرامطه همه کشته شدند و فقط آن غافله باقی ماند.

این است احاطه او با عالم. تَنَزَّلُ‏ الْمَلائِکَةُ وَ الرُّوحُ فِیها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ. مِنْ کُلِّ أَمْرٍ! همه بر قلب او باید نازل شود؛ وَ کُلَّ شَیْ‏ءٍ أَحْصَیْناهُ‏ فِی إِمامٍ مُبِینٍ.

پروردگارا! به پهلوی شکسته صدیقه کبری ما را مورد عنایت آن حضرت قرار بده. بارالها! این بلا را از شیعه عراق بر طرف کن،. خداوندا! به روح پاک خاتم النبیین، به خون فرق امیرالمؤمنین، به سر بریده سیدالشهدا، مردم عراق را از این بلا رها کن، این مصیبت را از قلب شیعه بر طرف کن.

ان شاء الله در این سفر در مواقع اجابت دعا حتماً دعا کنید مگر خدا به برکت روح پاک آن مردمی که شما برای آنها موعظه می کنید... که معلوم نیست کیست مورد عنایت او . شاید پای منبرتان جوانی باشد از هوسی گذشته ، آمین او مشکل را حل کند؛ پیرمردی باشد با تعب و کد یمین لقمه حلالی در آورده و با صیام و قیام ماه را طی کرده، به آمین او دعای تو هم مستجاب بشود.

خدا چند چیز را در چند چیز پنهان کرده است: رضای خودش را در طاعات، غضب خودش را در معاصی، بندگان خودش را در مردم. هر کس را دیدی، هرگز گمان نکنی که خودت از او بهتر هستی، برای این که من خودم را می شناسم و از خودم خبر دارم اما از او خبر ندارم ؛ شاید او حسنه ای داشته باشد که همه سیئات را محو کند، من سیئه ای داشته باشم که همه حسنات را محو کند. با این نظر با مردم بنگرید. خودتان را نبینید به جایی می رسید.

نتیجه ی بحث این شد که ان شاء الله از این سفر باید با دست پر برگردید. به ارشاد ضال و توبه و انابه ی گناهکاران و تعلیم احکام دین به مسلمانان، نتیجه این سفر این است.

اللهم کن لولیک الحجة بن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه، فی هذه الساعة وفی کل ساعة ولیا وحافظا وقائدا وناصرا ودلیلا وعینا حتی تسکنه أرضک طوعا وتمتعه فیها طویلا

اللَّهُمَ‏ لَا تُفَرِّقْ‏ بَیْنِنا وَبَیْنَ ولیک طرفة عین أَبَداً واجعَلْ عَواقِبَ امُورَنا خَیرا.

يکشنبه 8 4 1393 11:3

رهبر معظم انقلاب اسلامي حضرت آيت الله خامنه اي (در ديدار با ئيس و مسئولان عالي دستگاه قضائي و همچنين رؤساي كل دادگستري‌ها و دادستانهاي مراكز استانها)  تأكيد كردند: آمريكا از روال كنوني در عراق يعني برگزاري انتخاباتي با مشاركت خوب مردم و تعيين گزينه هاي مورد اعتماد مردم، راضي نيست زيرا آمريكا به دنبال آن است كه عراق تحت سلطه قرار گيرد و افراد گوش به فرمان آمريكا، حاكم باشند.

حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به سخنان مقامات آمريكايي كه تلاش دارند، قضاياي عراق را يك جنگ مذهبي قلمداد كنند، افزودند: آنچه كه در عراق روي داده است، جنگ شيعه و سني نيست، بلكه نظام سلطه با استفاده از پس مانده هاي رژيم صدام بعنوان مهره هاي اصلي و عناصر تكفيريِ متعصب به عنوان پياده نظام، تلاش براي برهم زدن ثبات و آرامش عراق و تهديد تماميت ارضي اين كشور دارد.

ايشان خاطر نشان كردند: عوامل اصلي فتنه در عراق، با سني هاي مومن و معتقد به استقلال عراق  همان اندازه خصومت دارند كه با شيعه دشمن هستند.

رهبر انقلاب اسلامي تأكيد كردند دعواي اصلي در عراق ميان كساني است كه ميخواهند عراق به اردوگاه آمريكا ملحق شود و كساني كه خواهان استقلال عراق هستند.

حضرت آيت الله خامنه اي با تأكيد بر اين كه خود عراقي ها، قادر به مقابله با اين آتش افروزي و از بين بردن آن هستند افزودند: ما با دخالت آمريكاييها و ديگران در مسائل داخلي عراق بشدت مخالفيم و آن را تأييد نمي كنيم زيرا معتقديم دولت و ملت عراق و مرجعيت ديني اين كشور توانايي تمام كردن اين فتنه را دارند و ان شاء الله آن را تمام خواهند كرد.

يکشنبه 1 4 1393 15:0
X