معرفی وبلاگ
وَإِنَّمَا سُمِّيَتِ الشُّبْهَةُ شُبْهَةً لاَِنَّهَا تُشْبِهُ الْحَقَّ، فَأَمَّا أَوْلِيَاءُ اللهِ فَضِيَاؤُهُمْ فِيهَا الْيَقِينُ، وَدَلِيلُهُمْ سَمْتُ الْهُدَى ، وَأَمَّا أَعْدَاءُ اللهِ فَدُعَاؤُهُمْ الضَّلالُ، وَدَلِيلُهُمُ الْعَمْى... نهج الباغه خطبه 38 شُبهه را از اين جهت شُبهه ناميده اند كه شبيه و مانند حق است، پس روشني دوستان خدا در چيزهاي شُبهه ناك، ايمان و يقين است، و راهشان راه هدايت و رستگاري است و اما دشمنان خدا پس دعوت آنان به ضلالت و گمراهي است، و راهنماي آنان كوري آنان مي‎باشد.
صفحه ها
دسته
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 500854
تعداد نوشته ها : 502
تعداد نظرات : 163
Rss
طراح قالب
موسسه تبیان

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمد لله رب العالمين و الصلوة علي محمد و آله الطاهرين و اللعن الدائم علي اعدائم اجمعين  و بعد ...


السَّلَامُ عَلَى رَبِيعِ الْأَنَامِ وَ نَضْرَةِ الْأَيَّام

سلام بر بهار آدميان و مايه سرسبزي روزگاران.


شيخ الاسلام مجلسي - رضوان الله عليه - در بحار الأنوار (جلد 99صفحه101 باب 7 در زيارت صاحب الامر عليه السلام) اين فقره را آورده است.

و در تعيين مصداق واقعي اعياد از اميرالمؤمنين در نهج البلاغه(نحكمت 428
)   ، چنين روايت شده :

كُلُّ يَوْمٍ لَا يُعْصَى اللَّهُ فِيهِ فَهُوَ عِيدٌ

هر روزي كه خداوند در آن مورد عصيان قرار نگيرد ، عيد است.

در روايتي كه سندش حسن بلكه مي توان گفت صحيح است ، صدوق در مجالس( حديث 202/5 صفحه 193) و عيون الأخبار(جلد 2 صفحه 269حديث 58) از ابا الحسن علي بن موسي عليه السلام ذكر مي كند كه آن جناب به يكي از اصحاب موثقش بنام  ريّان بن شبيب فرمود :

سند : محمد بن علي بن الحسين‏ عن محمد بن علي ماجيلويه عن علي بن إبراهيم بن هاشم عن أبيه عن الريان بن شبيب عن الرضا ع في حديث أنه قال له ... يا ابن شبيب ، إن سرّك أن تكون معنا في الدرجات العلي من الجنان ، فأحزن لحزننا و أفرح لفرحنا و عليك بولايتنا ...

اگر دوست داري در درجات بالاي بهشت با ما باشي ، در حزن و اندوه ما ، غمناك باش و براي شادي ما شادمان و تو را به ولايتمان (اهل بيت)سفارش مي كنيم (ولايتمدار باش).

و حد اقل نشانه اين ولايتمداري (مقصود تشيع و تبعيت از اهل عصمت است) ، ابراز حزن در احزان اهل بيت و اظهار فرح و سرور در افراح آن هاست.

بررسي رجال سند :

محمد بن علي بن الحسين : شيخ صدوق و محدثي كه همچون او در شيعه نخواهد آمد و بالاتر از آن است كه بخواهيم در مورد وثاقتش بحث كنيم.

محمد بن علي ماجيلويه القمي : از مشايخ صدوق است كه نام وي را در مشيخه من لا يحضره الفقيه آورده است و شيخ الإجازه است و همين دليلي بر توثيقش است.

مرحوم حضرت آيت الله العظمي خوئي در معجم رجال الحديث(جلد 18 صفحه 58 شماره 11429) مي فرمايد :

أكثر الصدوق الرواية عنه في الفقيه و غيره، مترضيا عليه‏

مرحوم صدوق در فقيه و ساير تأليفاتش از وي احاديث بسياري را روايت كرده و از او اظهار خشنودي(ترضّي) كرده است.

[توضيح : اين اظهار ترضّي و طلب رحمت صدوق براي وي ، حد اقل نشان از حسن حالش دارد]

مقدس اردبيلي (ره) در جامع الرواة(جلد 2 صفحه 157 باب الميم ) ، مي فرمايد :

يفهم من العلامة توثيقه إذ صحح طريق الصدوق إلى إسماعيل بن رباح وهو فيه وكذلك طريق الحسين بن زيد و غير ذلك...

از فرمايش علامه حلي (رض) اينطور برداشت مي شود كه اگر طريق صدوق به اسماعيل بن رباح و حسين بن زيد و ديگران كه ماجيلويه در اسناد آنها قرار دارد ، صحيح باشد ، پس محمد بن علي ماجيلويه را مي توان توثيق كرد .

حضرت آيت الله العظمي سيد علي بروجردي طاب ثراه(متوفاي 1313ه ق) در طرائف المقال(جلد 1 صفحه 190 شماره 1409) ، نيز فرمايش مشابهي دارند.

علي بن ابراهيم بن هاشم القمي :

ثقة في الحديث ثبت معتمد صحيح المذهب‏(رجال النجاشي صفحه 260 شماره 680)

ايشان موثق در حديث ، فردي مورد اعتماد و مذهبش صحيح بود.

[توضيح : علي بن ابراهيم صاحب كتاب تفسير معروف است و تفسير وي ، خود ملاك تعديل روايان است و رواتي كه در اسناد تفسير وي قرار دارند ، حد اقل توثيق عامي براي آنها منظور مي شود]

ابراهيم بن هاشم القمي : پدر علي بن ابراهيم صاحب تفسير ، قاعده اي كه ميان رجاليين رايج است كه رواتي كه در سلسله اسناد تفسير قمي واقع هستند ، اين به منزله توثيق عامي براي هر كدامشان است.چرا كه خود علي بن ابراهيم در مقدمه تفسيرش مي گويد : نحن ذاكرون ومخبرون بما ينتهي إلينا ورواه مشايخنا وثقاتنا عن الذين فرض اللّه طاعتهم ، وأوجب رعايتهم ، ولا يقبل العمل إلاّ بهم ...

و اين يعني شهادت به وثاقت همه رواتي كه در تفسيرش ذكر كرده.

أول من نشر حديث الكوفيين بقم هو(رجال النجاشي ، صفحه 16 شماره 18) و (فهرست شيخ طوسي ،صفحه 36-باب ابراهيم)

اولين كسي كه احاديث كوفيان را در قم منتشر كرد ، او بود.

[توضيح :حوزه قم در زمان اشعري ها ، بسيار در امر حديث سخت گيري مي كردند و افراطشان در اين كار به حدي بود كه شخصيت بزرگي چون احمد بن محمد بن خالد برقي(متوفاي 274 ه.ق) كه از بزرگان شيعه و صاحب كتاب ارزشمند المحاسن هست و مي توان او را يك مرجع صاحب رساله امروزي فرض كرد ، به تهمت اينكه از افراد ناشناس  نقل حديث مي كند يا با احاديث مرسل اعتماد دارد را ، از قم بيرون راندند! حالا اينكه ابراهيم بن هاشم در كمال آزادي در قم احاديث حوزه كوفه را نقل ميكرد دلالت بر اين دارد كه قمي ها با آن همه سخت گيري نتوانستند از وي ايراد و اشكالي بگيرند و به وي اعتماد داشتند و وي را فردي موثق مي دانستند)

علامه سيد محمد مهدي بحرالعلوم رحمة الله عليه در الفوائد الرجاليه(جلد 1 صفحه 449)  مي فرمايد :

جليل القدر كثير العلم والرواية ، ولكن لم ينصوا على توثيقه مع المدح الحسن فيه.

ابراهيم بن هاشم شخصيتي گرانسگ ، كه از نظر علمي در سطح بالايي بود و احاديث زيادي از وي روايت شده ولي توثيق صريحي درباره وي نيامده هر چند مدح و ثناي نيكويي در حقش شده.

فقيه والامقام مرحوم حضرت آيت الله العظمي آقا رضاي همداني(متوفاي 1322 ه ق ) در مصباح الفقيه (جلد 3 صفحه 25)  – قضيه را حل كرده است.

إبراهيم بن هاشم ، قد يناقش في توصيف حديثه بالصحة حيث أن أهل الرجال لم ينصوا بتوثيقه و هذا مما لا ينبغي الالتفات إليه فإن إبراهيم بن هاشم باعتبار جلالة شأنه وكثرة رواياته واعتماد ابنه والكليني والشيخ وساير العلماء والمحدثين غني عن التوثيق بل هو أوثق في النفس من أغلب الموثقين الذين لم يثبت وثاقتهم إلا بظنون اجتهادية غير ثابتة الاعتبار والحاصل أن الخدشة في روايات إبراهيم في غير محلها.

اينكه ابراهيم بن هاشم ممكن است احاديث وي از نظر صحت مورد مناقشه قرار گيرند به لحاظ اينكه رجاليون به صراحت در مورد توثيق وي نظري نداده اند ، اين امر مورد توجه و التفات قرار نمي گيرد چرا كه به خاطر شأن و مقام بالا و اعتماد فرزندش و كليني و شيخ طوسي و ساير علماء و محدثين بر رواياتش ، غني از هر گونه توثيق است ، بلكه او از بسياري از راويان كه وثاقتشان فقط از طريق حدس و گمان هاي اجتهادي حاصل شده ، موثق تر است و خلاصه اينكه خدشه و اشكال در روايات ابراهيم بن هاشم

بي مورد است.

الريان بن شبيب : موثق به توثيق نجاشي(صفحه 172 شماره 436) و علامه حلي(خلاصة الأقوال ص 145) است.

صدوق رضوان الله عليه در خصال ضمن حديث اربعمائه كه رجالي بزرگ عصر ، حضرت آيت الله العظمي  آقا سيد موسي شبيري زنجاني آن را صحيح السند مي داند ، حديثي از امير المؤمنين آورده كه :

سند اين روايت اين است :

محمد بن علي بن الحسين(شيخ صدوق كه غني از هر گونه توثيق است) عن أبيه(پدر شيخ صدوق ) عن سعد بن عبد الله عن محمد بن عيسى بن عبيد اليقطيني عن القاسم بن يحيى عن جده الحسن بن راشد عن أبي بصيرو محمد بن مسلم عن أبي عبد الله ع عن آبائه ع عن أمير المؤمنين علي بن أبي طالب ع في حديث الأربعمائة ...

شرح سلسله إسناد روات :

محمد بن علي بن الحسين بن بابويه : شيخ صدوق ، اصلا نيازي به توثيق ندارد و خود نامش سراسر اعتبار است.تعبير شيخ الطائفه ابوجعفر طوسي (رض) در فهرست( صفحه 241 شماره 710)  در باره اش اين است : لم يري في القميين مثله في حفظه و كثرة علمه.

يعني در بين قمي ها كسي در كثرت محفوظات  و معلومات به پاي صدوق نمي رسد.

علي بن الحسين بن موسي بن بابويه: پدر شيخ صدوق  است.

نجاشي كه معتمد الكل است درباره اش مي فرمايد : شيخ القميين في عصره و متقدمهم و فقيههم و ثقتهم(صفحه 261شماره 684)

شيخ قمي ها در عصرش و پيشتاز و فقيه و مورد اعتمادشان بود.

[توضيح :پدر صدوق  با نائب صاحب عجل الله فرجه ، يعني حسين بن روح در ارتباط بودند و نامه نگاري هايي با هم داشتند و از حسين بن روح مي خواهد كه به قائم بسپارد كه براي وي دعا كند كه صاحب اولاد شود پس شيخ صدوق رضوان الله عليه به دعاي ناحيه مقدسه صاحب الأمر عليه السلام متولد مي شود]

سعد بن عبدالله الأشعري القمي : به تعبير نجاشي : شيخ هذه الطائفة و فقيهها و وجهها(رجال النجاشي-صفحه 177 شماره 467)

يعني سعد بن عبدالله پيشواي شيعه و فقيه و چهره آبرومند و وجهه شيعه بود.

و مطابق فرمايش شيخ طوسي : جليل القدر واسع الأخبار كثير التصانيف ثقة(الفهرست- صفحه 135 باب سعد)

سعدبن عبدالله ، بزرگوار، داراي ديد وسيعي در اخبار و روايات و تاليفات بسياري دارد علاوه براين شخصيت موثقي بود.

محمد بن عيسي بن عبيد : ثقة عين كثير الرواية حسن التصانيف(رجال النجاشي –صفحه 333شماره 896)

فردي مورد اعتماد و احاديث بسياري روايت كرده و تأليفات بسيار خوبي داشته.

علامه حلي روايات وي را مورد اعتماد دانسته و آنها را پذيرفته : الأقوى عندي قبول روايته.(خلاصة الأقوال – صفحه 241 باب محمد شماره 23)

القاسم بن يحيي : از رجال كامل الزيارات است كه توثيق عامي درباره او داريم و محقق خوئي طاب ثراه در معجم وي را توثيق كرده: القاسم بن يحيى ثقة لشهادة ابن قولويه بوثاقته(معجم رجال الحديث- جلد 15 صفحه 68 شماره 9589)

و شهادت صدوق بر وثاقت قاسم بن يحيي در زيارت نامه اي كه در فقيه آورده و فرموده كه اين زيارت نامه صحيح ترين زيارات است و قاسم بن يحيي در طريق حسن بن راشد است(من لا يحضره الفقيه - جلد 2 صفحه 597 روايت 3199)

الحسن بن راشد الكوفي مولي بن العباس : در اسناد كامل الزيارات(حديث اول از باب اول ) و همچنين تفسير قمي(در تفسير آيه و تمت كلمة ربك صدقا ... سوره انعام) آمده و حداقل دو مورد توثيق عام در مورد وي داريم .

محمد بن مسلم :

قال الكشي اجتمعت العصابة على تصديق هؤلاء الأولين من أصحاب أبي جعفر ع و أبي عبد الله ع و انقادوا لهم بالفقه فقالوا أفقه الأولين ستة ... منهم محمد بن مسلم الطائفي(رجال الكشي  جلد 2 صفحه 507- تسمية الفقهاء )

 يكي از 18 نفر اصحاب اجماع كه شيعه بر وثاقت و فقه و عدالتشان اتفاق نظر دارد و سلسله رواياتي كه سندشان تا يكي از اين هيجده نفر ، صحيح باشد ، سند بعد از او بررسي نمي شود و چشم بسته قبول است.

وجه أصحابنا بالكوفة فقيه ورع صحب أبا جعفر و أبا عبد الله عليهما السلام و روى عنهما و كان من أوثق الناس(نجاشي- شماره 882 )

نجاشي در موردش فرموده : محمد بن مسلم چهره شاخص شيعيان در كوفه بود و از اصحاب امام باقر و امام صادق است و از موثق ترين مردمان است.

فرمايش شيخ مفيد : محمد بن مسلم من الفقهاء، و الأعلام الرؤساء المأخوذ عنهم الحلال و الحرام، و الفتيا و الأحكام الذين لا يطعن عليهم و لا طريق إلى ذم واحد منهم(معجم رجال الحديث-جلد 18 صفحه 261 شماره 11807)

محمد بن مسلم از كساني است از فقها و بزرگاني است كه مسائل حلال و حرام ، فتوا و احكام از آنها گرفته مي شود و راهي براي خرده گرفتن  به آنها و نكوهششان وجود ندارد.

و در رجال كشّي اين قدر روايات صحيح از معصوم در مدح اين شيخ داريم كه بيانشان از حوصله ما خارج است.

ابوبصير: يحيي الأسدي : ثقة وجيه(رجال النجاشي- صفحه 441شماره 1187)

ابوبصير چهره اي متشخص و مورد اعتماد است.

پس سند روايت كاملا معتبر است.

قال أمير المؤمنين عليه السّلام: إنّ اللّه تبارك و تعالى اطّلع إلى الأرض فاختارنا، و اختار لنا شيعة ينصروننا و يفرحون لفرحنا، و يحزنون لحزننا، و يبذلون أموالهم و أنفسهم فينا، اولئك منّا و إلينا

اميرالمؤمنين صلوات الله عليه : خداوند تبارك و تعالي نظري به زمين افكند و ما را برگزيد ، و شيعياني را براي ما برگزيد كه ما را ياري مي كنند و براي شادي هاي ما ، شادي مي كنند و در حزن و اندوه ما اندوهگين مي شوند و مال و جان خود را در راه ما مي بخشند ، اينان از ما به سوي ما خواهند بود(سر و كارشان با ما خواهد بود)

 فهرست منابع :

1- بحار الأنوار الجامعة لدرر الأئمة الأطهار ،المولي محمدباقر بن محمدتقي الأصفهاني ، الوفاة : 1111 ه. ق ، الناشر : مؤسسة الوفاء - بيروت – لبنان ، الطبعة : الثانية المصححة ، سنة الطبع : 1403 - 1983 م

 2- نهج البلاغه ، للإمام علي بن ابي اطالب (جمعه الشريف الرضي) ، الناشر : دار الهجرة للنشر – قم ، المصحح : الدكتور صبحب صالح

3- عيون أخبار الرضا (ع) ، ابوجعفر محمد بن علي بن الحسين بن بابويه القمي ، الوفاة : 381ه . ق ، الناشر : مؤسسة الأعلمي للمطبوعات - بيروت – لبنان ، سنة الطبع : 1404 - 1984 م ، تصحيح وتعليق وتقديم : الشيخ حسين الأعلمي

 4-معجم رجال الحديث و تفصيل طبقات الرواة ، السيد ابوالقاسم الموسوي الخوئي ، الوفاة : 1411ه . ق ، الناشر : مدينة العلم ، سنة الطبع : 1413 - 1992 م ، الطبعة : الخامسة

5-جامع الرواة و إزاحة الإشتباهات عن الطرق و الإسناد ، محمدبن علي الغروي الأردبيلي ، الوفاة : 1101ه ق ، الناشر : مكتبة المحمدي

6-طرائف المقال في معرفة طبقات الرجال ،السيد علي اصغر بن محمد شفيع البروجردي ، الوفاة : 1313 ه . ق ، الناشر : مكتبة آية الله العظمى المرعشي النجفي العامة - قم المقدسة ، الطبعة : الأولى ، سنة الطبع : 1410 ، تحقيق : السيد مهدي الرجائي

 7- فهرست اسماء مصنفي الشيعه(رجال النجاشي ) ، أبو العباس أحمد بن علي بن أحمد بن العباس النجاشي الكوفي ، الوفاة : 450 ه. ق ، الناشر : مؤسسة النشر الإسلامي التابعة لجماعة المدرسين بقم المشرفة ، الطبعة : الخامسة ، سنة الطبع : 1416

 8- الفهرست ، ابوجعفر محمد بن الحسن الطوسي ، الوفاة : 460 ه . ق ، الناشر : مؤسسة نشر الفقاهة ، الطبعة : الأولى ، سنة الطبع : شعبان المعظم 1417ق ، تحقيق : الشيخ جواد القيومي

9- الفوائد الرجاليه (رجال السيد بحر العلوم) ، السيد محمدمهدي بحر العلوم الطباطبايي ، الوفاة : 1212 ه .ق ، الناشر : مكتبة الصادق – طهران ، الطبعة : الأولى ، سنة الطبع : 1363 ش  ، تحقيق وتعليق : محمد صادق بحر العلوم ، حسين بحر العلوم

10- مصباح الفقيه ، الحاج رضا بن هادي الهمداني ، الوفاة : 1322 ه. ق ، الناشر : منشورات مكتبة الصدر – طهران ، المطبعة : حيدري ( طبعة حجرية)

11-خلاصة الأقوال في معرفة الرجال ،أبو منصور الحسن بن يوسف بن المطهر الأسدي ، الوفاة : 726 ه.  ق ، الناشر : مؤسسة نشر الفقاهة ، سنة الطبع : عيد الغدير 1417 ق  ، الطبعة : الأولى ، تحقيق : الشيخ جواد القيومي

12- من لا يحضره الفقيه ، ابوجعفر محمدبن علي بن علي بن الحسين بن بابويه القمي  ، الوفاة : 381 ه . ق  ، الناشر : مؤسسة النشر الإسلامي التابعة لجماعة المدرسين بقم المشرفة ، الطبعة : الثانية ، تصحيح وتعليق : علي أكبر الغفاري

 13- إختيار معرفة الرجال (رجال الكشي) ، الوفاة : 460 ه . ق ، الناشر : مؤسسة آل البيت عليهم السلام لإحياء التراث ، سنة الطبع : 1404 ق ، تصحيح وتعليق : مير داماد الأسترابادي / تحقيق : السيد مهدي الرجائي

دسته ها : فاطميه
چهارشنبه 30 12 1391 21:18
X