معرفی وبلاگ
وَإِنَّمَا سُمِّيَتِ الشُّبْهَةُ شُبْهَةً لاَِنَّهَا تُشْبِهُ الْحَقَّ، فَأَمَّا أَوْلِيَاءُ اللهِ فَضِيَاؤُهُمْ فِيهَا الْيَقِينُ، وَدَلِيلُهُمْ سَمْتُ الْهُدَى ، وَأَمَّا أَعْدَاءُ اللهِ فَدُعَاؤُهُمْ الضَّلالُ، وَدَلِيلُهُمُ الْعَمْى... نهج الباغه خطبه 38 شُبهه را از اين جهت شُبهه ناميده اند كه شبيه و مانند حق است، پس روشني دوستان خدا در چيزهاي شُبهه ناك، ايمان و يقين است، و راهشان راه هدايت و رستگاري است و اما دشمنان خدا پس دعوت آنان به ضلالت و گمراهي است، و راهنماي آنان كوري آنان مي‎باشد.
صفحه ها
دسته
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 501450
تعداد نوشته ها : 502
تعداد نظرات : 163
Rss
طراح قالب
موسسه تبیان

اهداف قیام عاشورا-قسمت نهم

هدف هشتم: افشاى چهره منافقان  

غالباً از وعّاظ گرامى شنیده اید که به هنگام حرکت امام(علیه السلام)به سوى کربلا فرزدق یا افراد دیگرى از کوفه به سوى مدینه مى آمدند. هنگامى که امام(علیه السلام) وضع کوفه را از آنها پرسید عرض کردند:

«قُلُوبُ النّاسِ مَعَکَ وَأَسْیافُهُمْ مَعَ بَنی أمُیَّة; دلهاى مردم با توست و شمشیرهایشان با بنى امیّه».(1)

البته این سخن مربوط به شیعیان خالص و پاکباز نبود، بلکه مربوط به مدّعیان دروغین و یا افراد منافقى بوده که چهره درون و برونشان با هم متفاوت بود.

و از آنها بدتر منافقان شام بودند، آنها که از یک سو بر کرسى خلافت پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) تکیه زده بودند و خود را به دروغ جانشین حضرتش معرّفى مى کردند، و از سوى دیگر عربده:

لَعِبَتْ هاشمُ بالمُلک فلا *** خبرٌ جاء ولاوحىٌ نَزَلَ

«بنى هاشم با حکومت بازى کردند نه خبرى (از سوى خدا) آمده و نه وحى نازل شده است»(2) سر مى دادند.

خطر منافقان

شناخت منافق آسان است. شخص دو چهره و کسى که داراى شخصیّت دو گانه است، و به گفته شاعر:

ظاهرى چو گور کافر پر حلل *** باطنش قهر خدا عزّوجلّ

در حدیث نبوى(صلى الله علیه وآله) آمده است: «ثَلاثٌ مَنْ کُنَّ فیهِ کانَ مُنافِقاً وَاِنْ صامَ وَصَلّى وَزَعَمَ اَنَّهُ مُسْلِمٌ: مَنْ اِذَا ائْتُمِنَ خانَ، وَمَنْ اِذا حَدَّثَ کَذِبَ، وَمَنْ اِذا وَعَدَ اَخْلَفَ; سه خصلت در هر کس باشد منافق است، هر چند اهل نماز و روزه باشد و خود را مسلمان بداند: کسى که اگر امانتى به او بسپارند در آن خیانت مى کند و اگر سخن بگوید دروغ مى گوید و اگر وعده اى بدهد به آن وفا نمى کند».(3)

بنابراین هر کس دوگانگى درون و برون داشته باشد و رفتار و گفتار او هماهنگ نباشد منافق است. نفاق از اینجا سرچشمه که دشمنان شکست خورده که تاب رویایى آشکار را ندارند به صورت جمعیّت زیر زمینى در آمده در انتظار فرصتى هستند تا ضربات خود را وارد سازند، بنى امیّه از بارزترین گروههاى منافقان بودند.

خطر منافق از این جهت از همه بیشتر است که دشمنان شناخته شده از روبه رو حمله مى کنند و تکلیف مؤمنان با آنها روشن است; امّا منافق بیرحمانه از پشت خنجر مى زند!

بنى امیّه در لباس خلافت اسلامى همه مقدّسات اسلام را زیر پا گذاشته، و یکى را پس از دیگرى محو مى کردند. و اگر قیام امام حسین(علیه السلام) و شهادت آن حضرت و فرزندان و یارانش رخ نمى داد و پرده از چهره آنها کنار نمى رفت شاید چیزى از اسلام باقى نمانده بود.

همچنین جمعى از کوفیان پرمدّعاى طلبکار، که بر امام حسن(علیه السلام)به خاطر صلحش آن همه ایراد کرده و تقاضاى قیام از امام حسین(علیه السلام) مى کردند، مى بایست رسوا مى شدند.

به هر حال این یکى دیگر از اهداف این قیام خونین است.

پیام این هدف

امروز نیز منافقان، و افراد دو چهره و آنها که در سخن چیزى مى گویند و در عمل چیز دیگر، کم نیستند. عاشقان حسینى باید از آنها فاصله گیرند، و مراقب باشند در دام نفاق و منافقان نیفتند. نکند بر مصائب آن حضرت اشک بریزیم، ولى رفتار ما با آن حضرت متفاوت باشد.

ادامه دارد ...

---- 

منابع :

1 . بحارالانوار، ج 44، ص 365 .

2 . لهوف، ص 260 .

3 . میزان الحکمه، باب 3931، ح 20577 .

 


دسته ها : پرسش و پاسخ - محرم
دوشنبه 4 8 1394 9:30
X